Pravo na BeoGrad

Pravo na BeoGrad

Partneri na projektu:
Godina realizacije:

2010.

Cilj i opis projekta:

Projekat “Pravo na BeoGrad” (15/03/2010-15/03/2011) bavio se problemom orgomnog uticaja saobraćaja na kvalitet životne sredine, posebno u urbanim sredinama, sa naglaskom na nedostatak multi-disciplinarnog pristupa i većeg uključenja civilnog sektora u donošenje odluka u sferi urbanog transporta.

Cilj: stvoriti preduslove za sistematsko bavljenje rešavanjem problema uticaja saobraćaja na kvalitet životne sredine u Beogradu, kroz povezivanje građana, civilnog društva i institucija sa donosiocima odluka i pravljanjem preseka stanja o potrebama i mogućim rešenjima.

Rezultati projekta:

Kompleksnost teme – odnos i međusobni uticaji transporta i životne sredine, uslovila je da projekat „Pravo na BeoGrad” bude dizajniran kao skup metodski različitih aktivnosti: diskusija i konsultacija sa zainteresovanim stranama, promotivno-edukativne kampanje i istraživanja.

Po završetku projektnog perioda može se zaključiti da se uspleo u namerama i da je suštinski rezultat projekta:

  • okupljena grupacija orgnaizacija i institucija – paltforma zainteresovanih strana, i
  • svojevrsni zaključci proistekli iz kampanje, istraživanja i konsultativnog procesa koji daju smernice kako se dalje baviti ovom temom.

Na putu ostvarivanja projektnim predlogom predviđenih rezultata, projektni konzorcijum je sproveo veliki broj aktivnosti:

Sa zainteresovanim stranama se radilo tokom celog projekta i to kroz održana: 3 okrugla stola, 5 sastanaka međusektorske grupe i nacionalnu konferenciju.

Okrugli stolovi su imali ulogu da se diskusijom oko aktuelnih problema, kao što su: Problemi parkiranja u Beogradu; Saobraćaj i klimatske promene; Parkiranje i javni prevoz; okupe najvažniji akteri iz sfere nadležnih institucija i organizacije i pojedinci posebno zainteresovani, ali i odgovorni za unapređenje stanja u ovim temama. Iz njih su kao dodata vrednost projektu proistekle i 2 javne ekološke tribine, pokretanje novih partnerstava i aktivnosti sa opštinama Savski Venac i Vračar.

Međusektorska grupa je za okosnicu imala paneliste prvog okruglog stola iz beogradskih institucija i organizacija, zatim je kroz pripremne sastanke za nacionalni konsultativni sastanak proširila svoj sastav na veći broj predstavnika lokalnih zajednica iz Srbije. Na poslednjem, 5-tom sastanaku radne grupe, na kom su učestvovali najaktivniji akteri tokom projekta, izražena je volja i namera da se nastavi sa zajedničkim radom i po završetku projekta.

Konsultativni proces zasnovan na opservacijama stečenim tokom realizacije prethodnih aktivnosti, uključujući 3 pripremna sastanka u Užicu, Nišu i Novom Sadu i veliki nacionalni sastanak u Beogradu, jasno je pokazao da: teme planiranja razvoja održivog transporta imaju važnu i urgentnu poziciju kod mnogih lokalnih zajednica; dosadašnja praksa nije bila zasnovana na međusektorskoj saradnji; je veliki broj aktera i sektora koji treba da budu konsultovani kada je u pitanju odnos transporta i životne sredine, jer to svakako nije pitanje specijalizacije jedne struke.

Od brojnih preporuka koje su definisane tokom navedenih aktivnosti, u kojima je učestvovalo oko 200 pojedinaca, izdvajaju se 3 grupe koje nam ukazuju na dalje pravce u kojima ova tema i rad platforme zaintersovanih strana treba da ide:

  • Neophodno je praktikovati i povećavati učešće građana u svim procesima planiranja razvoja transporta.
  • Poboljšati uslove za bezbedan biciklistički saobraćaj, u kontekstu izgradnje nove infrastrukture: staza, parkirališta, traka na kolovozima i adekvatne signalizacije.
  • Napraviti reviziju postojećih edukativnih programa o saobraćaju u obaveznom školstvu i vozačkoj obuci i podsticati neformalne programe edukacije sa ciljem poboljšanja saobraćajne kulture i podizanja svesti o potrebi za razvojem održivijih rešenja transporta.

Namera projektnog konzorcijuma “Pravo na BeoGrad” je da nastavi sa održavanjem platforme zainteresovanih organizacija i institucija (u formi neformalnog radnog tela) spremnih da u delokrugu svojih misija rade na sprovođenju ovih preporuka i po isteku projekta.

 

Specifične teme promotivno-edukativne kampanje kroz ulične akcije pratile su osnovne probleme koji su diskutovani tokom konsultantske komponente:

  • Integracija bicikla u javni prevoz – bila je okosnica akcije održane u Beogradu i Kleku kod Zrenjanina.
  • Zagovaranje za smanjenje gradnje novih parking mesta u centru Beograda – bilo je smešteno u performans „Parking time”.
  • Izgradnja i postavljanje češlja za bicikle ispred Kancelarije za mlade na Novom Beogradu, predstavljalo je „pokaznu vežbu” za jednu od preporuka konsultativnog procesa.

Pet radionica za mlade održane su u beogradskoj opštini Palilula, u tri isturena odelenja osnovne škole Olga Petrov, u seoskim mestima Dunavac, Kovilovo i Glogonjski rit, sa namerom da pospeše uključivanje perifernih delova grada koji još uvek mogu izbeći greške u ravoju transporta prateći preporuke održivog planiranja.

Iako je grantirani predlog projekta predvideo samo izradu komparativne analize Beograda sa drugim gradovima u okruženju, dodatnim zalaganjem obezbeđeno je kofinansiranje za sprovođenje istraživanja o stavovima građana, koje imalo za cilj da utvrdi postojeće tendencije u viđenju saobraćaja u Beogradu od strane građana, kako bi se na osnovu osnovnih nalaza definisala metodologija za sprovođenje dubinskog istraživanja na ovu temu.

Komparativna analiza se bavila Beogradom u odnosu na gradove sa koji su imali ili još uvek imaju slične infrastrukturne probleme. Vodilo se i kriterijumom: da je struktura grada, u fizičkom i populacionom smislu slična kao i beogradska i na posletku da su to gradovi u nekom neposrednom okruženju, što je značilo da osim geografskih sličnosti, neophodna je i sličnost u mentalitetu populacije. U finalnom prikazu dat je po jedan pozitivan primer saobraćajne infrstrukture u: Zagrebu, Ljubljani, Budmpešti i Beču.

Percepcija i stavovi građana prema saobraćaju u Beogradu – bilo je pilot istraživanje i izvedeno je kroz metod fokus grupa. Tokom ispitivanja, testirane su i različite ideje koje bi mogle doprineti rešavanju problema gužvi i zastoja u saobraćaju. Posebna pažnja posvećena je razumevanju i mapiranju mesta za intervenciju. Testirane su ideje koje ne spadaju u red kapitalnih investicija (izgradnja mostova, metroa), već su predložene mere podrazumevale manje zahvate – posmatrano u kontekstu sredstava i vremena. Obzirom da ovi predlozi značajno utiču na promene svakodnevnih obrazaca ponašanja učesnika u saobraćaju, posebna pažnja posvećena je proceni spremnosti ispitanika, da prihvatajući neku od njih, menjaju svoje navike.

Ciljna grupa:

Organizacije civilnog društva i donosioci odluka (na nivou grada Beograda)

Lokacija obuhvaćena projektom:

Beograd, Užice, Niš, Novi Sad, Klek (Zrenjanin)

Izvori finansiranja:

REC, Sector II Program (Supporting Environmental Civil Society Organisations in South Eastern Europe) (EUR 33.000 (REC 27.000, in-kind 6.000))

Najnoviji članci iz kategorije: Zaštita životne sredine

Rezultati drugog kruga konkursa „Snažno zeleno“
Izmenjeno:18 Sep 20

Rezultati drugog kruga konkursa „Snažno zeleno“

Drugi krug konkursa “Snažno zeleno“ uspešno je završen. Do 3. septembra, stiglo je dvadeset prijava, a odlukom petočlane komisije podržano je sedam projekata budžetima u maksimalnom iznosu od 236.850 RSD po projektu. Lista podržanih projekata „Snažno zeleno“ nalazi se OVDE. Realizacija projekata počeće odmah nakon potpisivanja ugovora između predstavnika/predstavnica neformalnih grupa i Mladih istraživača Srbije. Akcije predviđene […]

Pročitaj više
Kako smo vratili crnog ibisa na Obedsku baru
Izmenjeno:17 Sep 20

Kako smo vratili crnog ibisa na Obedsku baru

Da li je moguće vratiti vreme unazad? Na Obedskoj bari, Mladi istraživači Srbije su uspeli da postignu upravo to. Uz upornost, sistematičan pristup i saradnju sa nadležnim institucijama, dugogodišnje akcije uređenja bare u skladu sa potrebama ovog jedinstvenog ekosistema rezultiralo je povratkom ugroženih vrsta koje su napustile svoje stanište. Crni ibis je danas ponovo stanovnik […]

Pročitaj više
Završen prvi krug Programa podrške neformalnim grupama “Snažno zeleno“
Izmenjeno:06 Aug 20

Završen prvi krug Programa podrške neformalnim grupama “Snažno zeleno“

Završen je prvi krug Programa podrške neformalnim grupama za zaštitu životne sredine i održivi razvoj zajednica “Snažno zeleno“ koji sprovode Mladi istraživači Srbije, u okviru projekta “Zeleni inkubator – razvoj kompetentnog civilnog društva za podršku implementaciji pravnih tekovina EU o životnoj sredini”. Prijave za učešće na konkursu poslalo je 26 neformalnih grupa sa teritorije Republike […]

Pročitaj više
POZIV ZA DOSTAVLJANJE PONUDA za pružanje konsultantskih usluga
Izmenjeno:06 Aug 20

POZIV ZA DOSTAVLJANJE PONUDA za pružanje konsultantskih usluga

MLADI ISTRAŽIVAČI SRBIJE UPUĆUJU POZIV ZA za pružanje konsultantskih usluga integrisanja rodne perspektive tokom izgradnje kapaciteta OCD koje se bave životnom sredinom U periodu od 10.07.2020. do 24.07.2020. godine Mladi istraživači Srbije (MIS) će prikupljati ponude za pružanje konsultantskih usluga integrisanja rodne perspektive (urodnjavanja) tokom izgradnje kapaciteta OCD koje se bave životnom sredinom, za potrebe […]

Pročitaj više